onsdag 27 oktober 2010

Kylan har nått Seoul

Jag kan inte säga att vi var avis när vi hörde om vädret hemma i Sverige. När alla facebook-uppdateringar handlade om att det kommit snö så hade vi fint väder, dvs. sol och runt 20 grader. Sen ville tydligen vädergudarna annorlunda. Från det fina vädret i söndags har det blivit rejält kallt, bara några plusgrader. Dags att inhandla mössa, vantar och halsduk för sånt har vi inte packat med. Att "glömma" saker hemma ger en bra ursäkt för shopping :)
Några varma tröjor hoppas jag iaf att Karin kan ta med, ifall jag är för stor för tröjorna här.

Peter är just nu i Peking på en kort jobbresa. Tänker att jag ska skaffa ett Kinavisum så att jag kan haka på om det blir fler businessresor dit. Sara som liksom jag är i Korea på turistvisa har haft en hel del krångel med att få sitt Kinavisa, men det verkar ändå gå vägen nu efter många timmars slit. Jag fick ett glatt meddelande från Peter i morse om att det fanns ost på hotellfrukosten. Bara det är en anledning att försöka få visum. Ost saknar vi mycket. 

Några små uppdateringar:
- Har hittat ett handbollsgäng bestående av "Expats". Det är en salig blandning av nybörjare och veteraner. I lördags åkte jag till en handbollsturnering, ingen superseriös tillställning direkt. "Expats" ställde upp med 2 lag, nybörjarna och de erfarna. Det var en tjej med (vet dock inte om motståndarna noterade att det var en tjej de spelade emot!).
Det var riktigt skoj att se handboll igen och det var speciellt underhållande att 1) se nybörjarlaget spela. De bjöd på många oväntade läckerheter. 2) se några av de koreanska universitetslagen. De spelar en annorlunda handboll jämfört med oss i Sverige. Det var sjukt kvicka och ettriga. Roligast var att höra deras målramsor efter varje mål - den glädje de visade var fantastisk!
Hade planerat att träna med det här gänget igår tisdag. Jag hade tillochmed inhandlat ett par nya handbollsskor då jag "glömt" mina hemma. Tyvärr ställdes träningen in då de var för slitna efter helgens turnering. Så min premiärträning hoppas jag blir nästa tisdag istället. 

- Har inte förbättrat mig på Yogan, än hoppas jag. Idag samarbetade vi 2 och 2. Stackars koreanska som hamnade med mig. Som tur var kunde hon lite engelska. Jag höll faktiskt på att gå av 2-3 gånger under passet då instruktören tyckte att min partner inte tog i när hon hjälpte mig stretcha.  

- I helgen är det Halloween. Kan tänka mig att det kommer synas i kvarteren där vi bor eftersom två amerikanska baser ligger här. Vi har inte shoppat några utstyrslar men om det är utklädnad som gäller på det ställe där Ida spelar/framträder på lördag så får vi väl leta upp något horndiadem eller nått!

Nu lite bilder!


Ida, hemma i hennes mysiga lägenhet. Det var där vi hade tjej/vinkvällen.
Caroline förbereder ett gruppfoto. Den koreanska flaggan är lite mer framträdande än den svenska hemma hos Ida och Kanghee.
Sara o Ida!

Söndag och vi gör stan med ALLA andra. Tur att vi är långa så att vi inte tappar bort varandra.

En trevlig utomhusgalleria.

Jag spanar in gubbarna som spelar spel.
Här trotsar jag, Chloe, Louise och Sara vinterkylan och tar vår kaffe ute i solen. Här är vi inne på den stora amerikanska basen. Chloe är amerikanska och Louise är gift med amerikanare, därför kunde vi komma in där. Det var väldigt annorlunda!

Louise och hennes Samuel.
Igår tisdag var jag hemma hos Sara och Fredrik på middag. Efter middagen tog Sara fram lite godsaker hon fått av sin koreanska vän. Åh va gott det ser ut! 

Kanghee och Ida hemma hos Sara o Fredrik.  De har en väldigt fin utsikt!

Ida!

Hello Kittydockan finns i många hem, så också hos Sara o Fredrik. Jag började klappa henne på huvudet. Det ska man tydligen inte göra enligt Kanghee, det betyder otur!

5 kommentarer:

  1. Va ska man säga Emma o Peter, ni verkar ha blivit varma i de nya kläderna :) man blir faktiskt lite avis och sugen på att göra en flytt..
    Måste även berömma dina foton Emma, :) har kakan fått sig en konkurrent..
    Å koreansk handboll hehehe Emma lova att du kör copycat på alla bra övningar o finesser så vi kan utveckla Bolton spelet..
    Stor kram från Della

    SvaraRadera
  2. Fina bilder=) Förutom den på mig! Haha.
    Ja visste inte att man inte fick klappa henne på huvudet. Bra att veta!
    SItter och "pluggar" i hotellloungen i Taipei som faktiskt är väldigt mysig!
    Hoppas ni får en bra helg! Säg välkommen tillbaka till P!=)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Hmm nja kan inte säga att jag blir så avis på godsakerna...(dom ser ju ut att kunna krypa iväg själva vilken sekund som helst...)nä jag tror jag behåller min skål med karamellkungen istället :) Blev ni avis nu? hoppas det för då kanske ni måste komma hem på en visit snart.. :)

    SvaraRadera
  4. Kul bild på Pter som är mer än huvudet längre än alla andra! Han är ju inte en tvåmeterskille direkt... :)

    saknar dig här hemma Emma, men härligt att ni verkar trivas. Men kom ihåg: ett år räcker! ;)

    Kram Lii

    SvaraRadera
  5. Della, idag är det premiärträning. Spännande! Vi får se om jag lär mig några finesser :)

    Sara, du är fin på bilden! Kul att du är tillbaks i stan imorrn.

    Hanna, kommer snart köpa en flygbiljett hem bara för smågodis. Mums! Ska vi inte skypa snart. Du kanske är hemma någon förmiddag?

    Lii, saknar dig me. Mucho!

    Kram till er alla

    SvaraRadera