måndag 1 november 2010

En tiptop helg

Fredagkvällen spenderade vi med Peters kollega Hannes och Malin,  ni vet de vi åt brunch hos för ett tag sedan. De är på väg hem till Sverige efter 1 år i Korea. Tråkigt, för oss i alla fall.
Vi lagade boeuf bourguignon, inspirerade av Sara här :)

Jag spenderade 2 timmar i matvarubutiken för att få med mig allt på listan. Tänk att det kan vara så krångligt med vardagssaker som att handla mat. Köttet till grytan fick jag genom att peka på en bild på en ko och sen slå på mitt lår, dvs jag vill ha ytterlår av biff. Tror jag lyckades rätt bra faktiskt för köttet var gott. Sen är väl lagerblad och syltlökar inte alltid så lätt att hitta hemma heller så tur var det att jag hittade en kvinna som fick bli min personal shopper. Om inte hon hade funnits till min hjälp hade vi fått bjuda på nudlar.

I lördags förmiddag slappade vi på terrassen. Det var strålande sol och vem vet hur länge man faktiskt kan sitta i solen utan att vara alltför påpälsad, vädret verkar kunna slå om snabbt här. Sen var det dags för lite fotboll. Tyvärr blev det torsk med 3-1. Alla mål i sista perioden då Peter gått ned som mittback, hmmm... no comments!
Vi skyller på ytterbackarna!
Höjdpunkten i lördags var Ida's föreställning. Eller rättare sagt så var det en fantastisk koreanska som dansade modern dans som var huvudattraktionen och Ida stod för finfin sång och i bakgrunden spelades en film. Jag och Peter är ju ganska logiska personer och vi kom på oss själva med att analysera föreställningen efteråt för att skapa mening och sammanhang av dans, sång och film. Typ, varför åt hon den där hamburgaren och visst såg hon sådär upprörd ut för att hon blev skjuten i början, eller blev hon det?
Det är inte lätt att hänga med i moderna föreställningar, särskilt inte när den dialog som finns med är på koreanska. Det bästa av allt var när Ida berättade efteråt att det inte var så mycket att tolka in i de olika sekvenserna. Visst det var en story men framförallt gillar regissören att testa nya grejer och flippa ut lite. Det var iaf hur trevligt som helst och det är så kul att vi träffat Ida som kan visa lite mer alternativa barer i Seoul, vilka inte verkar vara alltför vanliga. Många barer här består av plaststolar ute på gatan med lite trevligt neonljus - mys!!!

Sen avslutade vi helgen med en lugn söndag. För första gången på månader ställde vi ingen klocka så det blev en skön sovmorgon. Jag var faktiskt ganska pigg när jag vaknade och det händer inte ofta. Däremot såg jag inte piggare ut men men...
På eftermiddagen blev det långpromenad längs floden. Funderar på om jag och Karin ska hyra cyklar och svischa fram längs floden. Karin är ju i Korea nu men i en annan stad för arbete. På onsdag kommer hon hit. Vi funderar på en onsdagsutflykt till något utav bergen kring stan, medan det fortfarande är lite skönt väder. Peter är nämligen ledig onsdag då det är "company holiday", vad det nu är. Hoppas Karin inte är alltför sliten efter resan hit till Korea eller efter tidig uppgång på onsdag och hoppas inte Peter är för sliten efter utgång med kollegorna på tisdagen :)

Vi får se om det blir någon bergsutflykt eller inte...

Den gyllene 63 building. Ett av landmärkena.
Hösten är här. Löven får tydligen lika fina färger här i Korea som i Sverige.
Peter på en sten vid en park full av familjer och par som picknickade.
Hahaha, poserar lite snyggt!
Munk på ingång.
Kanske ska jag o Karin ta oss fram på sådana där.

Här ser ni våra kvartersbutiker - 3 konkurrerande att välja mellan. Det känns som hemma, Hemköp, Ica Ringen eller Konsum nära....

4 kommentarer:

  1. Myspysig helg låter det absolut som! Hur gick det då med boeuffen? Säkert strålande!!

    SvaraRadera
  2. Men VARFÖR har du inte med dig pocketlexikonet jag gav till dig?? Det lät som om den hade underlättat som bara den under shoppingturen. Känns som om du nästan skäms över den...

    SvaraRadera
  3. Hej vännen!

    Hur gick det på handbollsträningen?! Är det bara killar som du ska träna med? Det låter bra att du håller dig i form med både strech och gym, för här hemma kör Olle hårt med oss ska du veta...

    Ha det bäst!
    Kram

    SvaraRadera
  4. //Abris

    (Haha, hur avancerat kan det va att få till det här med kommentarerna. Det är ju tur att man är ingenjör...)

    SvaraRadera