onsdag 6 oktober 2010

Full fart!

Tjenare!
Det har varit fullt upp sen vi flyttade in i torsdags, allt för att komma i ordning i hemmet. Ni ska få en liten inblick i helgen som gått...
I lördags förmiddag begav vi oss iväg för matshopping. Vi är ju inga vana storhandlare direkt så vi var inte direkt effektiva. Som tur var hade vi en slarvigt skriven inköpslista till hjälp. Det blev en hel del som vi släpade hem därifrån men det återstår ändå mycket att inhandla. När vi kom hem så noterade vi att vi köpt 7,8kg tvättmedel vilket inte var vår mening Jag frågade specifikt om den ena förpackningen var för diskmaskinen och jag fick ja till svar. Nu har vi toapapper och tvättmedel så att det räcker för ett tag :)
På lördag eftermiddag gjorde Peter debut i Saturday Soccer League. Jag valde att slappa hemma i soffan den här gången eftersom det regnade så jag kan inte referera hur det gick för Peter, men jag vet att slutresultatet blev 4-4 och att Peter fick det enda gula kortet. På kvällen firade vi 1 pinne med en efterlängtad hemlagad middag (köttfärssås och spagetti). Till det lite vino rosso - gött!
Tyvärr blev vi båda lite sega efter vinet så istället för att gå mot en trevlig bar som planerat så blev det en hemmakväll också på lördagen.

Vi tror det illustrerar en amerikan som kramar en korean, men vad vet vi.
Texten till statyn vid entrén förstod vi inte.
I söndags började vi dagen på War Memorial Museum. Där fick vi lära oss en del om landets krigshistoria.  Och som de krigat. Vi hade nog lärt oss ännu mer om det hade funnits mer information på engelska, men men... De är lite roliga ibland, de översätter rubrikerna men inte texten som följer, dvs. vi kan se vad för information vi går miste om. Höjdpunkten var annars en fotoutställning om livet vid gränsen mot Nordkorea. Det ska bli spännande att åka dit. Det kanske blir redan nästa vecka med Sara och hennes föräldrar som är här på besök, eller så väntar jag/vi på det tills Karin kommer hit.


Peter under ett stor bombplan.

Notera fredsduvan upp till höger, hihi!
Vi fick lära oss om den påverkan en eventuell atombombsattack från Nord skulle ha.
Hmmm... syfte med att visa detta, vet ej.
En jämförelse mellan nord och sydkoreaner idag. Den stora skillnaden förklaras i matbristen i Nord. Sydkoreanerna växer tydligen så det knakar. Trots det väger jag mer än medelmannen här, hahaha! 
Jag pausar efter timmarna på museet. I bakgrunden har de förberett för bröllop.
Yoga vid Electronic Market.
Jag och Peter imponerades av hur sjukt smidiga alla var!

Efter att vi kultiverat oss på förmiddagen så gick vi mot Electronic market - en 7 vånings stor butik med datorer, spel, kameror och sånt. Det var sjukt rörigt där inne men vi hittade till slut vad vi var ute efter - en skrivare. Nu i efterhand kanske det inte var så smart att köpa ett koreansk märke (LG) för instruktionerna som följde med och som finns på nätet är bara på koreanska. Vi har iaf lyckats med att installera den på 1/3 datorer.


Utöver alla shoppingrundor flyter livet på här. Peter trivs fint på jobbet och jag tycker det är betydligt trevligare att arbeta här inne på mitt lilla kontor än instängd på ett hotellrum. I veckan har jag har hunnit med en fika till med SWEORNA samt en lunch idag. Mycket trevligt! På träffarna så får man väldigt bra tips om mataffärer etc. Nu hittar jag till en bra slaktare och vet var det finns lingonsylt! Perfekt!
Via SWEA och Sara som vi lärt känna här så har jag fått kontakt med en väldigt go tjej som heter Ida. Hon är bl.a. musiker/skådespelerska och imorrn och i helgen planerar vi att se henne spela. Det ska bli skoj. Ida är dessutom gift med en korean Kanghee, hon kan koreanska och har stenkoll på stan vilket är guld värt.
Vad mer...  Jo, Seoul har visat sig från sin bästa sida de senaste dagarna, runt 20 grader och klart väder.

Ciao!

Nu lite bilder på lägenheten. Ni ser alltså det lilla köket och också entrén bakom glasfönstret. Kyl och frys är nyinköpta. Ägaren hade dock glömt att mäta innan så hyllorna över har han fått kapa av och trots det passar det inte in. Det är en glipa på 1 dm bakom!  
Vardagsrummet. Det är alltså öppen planlösning mot köket som är till höger.
Utsikten från vardagsrummet.
Utsikt från terrassen på andra sidan av lägenheten. Som ni ser flyttade jag ut kontoret för att få lite sol på mig.

5 kommentarer:

  1. Ser ju ut att vara en fin lägenhet. Inga foton på sovrummet men jag antar att där står en 90x180 säng så ni känner er som hemma... ;)

    SvaraRadera
  2. Hej bror. Ska vi inte prata på Skype snart? KRAM

    SvaraRadera
  3. Oj va fint ni har det..vilken utsikt! Jag och Hampus vill oxå skypa snart.. :)

    SvaraRadera
  4. Nej, Emma och Peter

    Det känns lagom så här...

    Förresten. Har ni sett den här?

    http://www.youtube.com/watch?v=rExFsLZvKsg

    SvaraRadera
  5. Fan va fint ni bor! Nu har jag hajat att du har en blogg.. Läst alla nlägg på en gång=) Måste vila nu... Kramar till båda!!! Källman

    SvaraRadera