tisdag 14 september 2010

Ny vecka!

안녕하세요 


Ovan betyder hej på koreanska, uttalas Annyeong-haseyo. Det är ungefär allt vi lärt oss so far, nej tre ord till:
Tack = 감사합니다 (Gamsa-hamnida)
Ja= 예 (ye) uttalas gärna lite gnälligt!
Här= 여기에 (yeogie) skriks på restauranger för att få kyparens uppmärksamhet, men sägs också till taxichaffören när man vill att han ska stanna.


Utöver ovan koreanskalektion kan vi berätta att vi har haft en bra helg. Tyvärr regnade det både lördag och söndag så det blev inte så mycket tid på stan men det har vi tid till framöver. Peters inlägg är halvt klart... han jobbar tydligen i deltid med sina inlägg. Vet inte riktigt vad han kommer ta upp så jag kör bara en kort summering av helgen så får han utveckla i sitt inlägg om han vill det.


Fredagkvällen spenderade vi med Peters två kollegor, en från korea och en från kina. Det var en trevlig kväll. Koreanen visade oss lite koreanska delikatesser (?), bland annat risvin... hmmm inte sådär supergott? 
De var nog inte helt vana med att tjejen följer med ut på afterwork och de kunde inte förstå att vi inte va gifta. Koreanen påpekade gång på gång att det går att gifta sig här, nemas problemas! 
Det var som sagt en trevlig kväll där vi lärde oss en hel del om koreansk och kinesisk kultur och seder. Varannan mening under kvällen började med: "In China..." "In Korea...". Vi kontrade såklart med "In Sweden..."


På lördagen var det dags för kräftskiva med svenskarna här. Kvällen bjöd på snapsvisor, 1 kräfta var och presentutdelning! Vi vann knäckebröd, en muffinsform, 2 påsar svenska fiskar och ett mat-set (dvs. pinnar och servetter). Vi träffade några väldigt trevliga människor där som vi ska äta middag ihop med ikväll. Idag bjuds det på brasiliansk mat, vilket förhoppningsvis innebär gott kött. 


Hoppas allt är bra med er där hemma. Vi saknar er. Hörs mer i veckan. 
Kramar från emma och peter


P.s. Vi tror att det går framåt med lägenheten som vi ville ha men inget är påskrivet än så vi väntar med firande av bostad!



4 kommentarer:

  1. Woho! Hittat bloggen! Ska bli skoj att ses igen imorgon. Hörs mer om det i eftermiddag!

    SvaraRadera
  2. Hanna, Ante & Hampus16 september 2010 kl. 17:34

    Yeaj jag har oxå hittat den och som mammaledig kommer det drösa in inlägg från mig från och med nu..haha...jag passar på att anmäla mig till din koreanska språkkurs, jag kommer antagligen vara minst lika bra som ni när ni kommer hem.. så tror jag att Hampus första ord kan bli ett YEOGIE och då vill han oxå ha kypares uppmärksamhet (alltså mig och mina tuttar)...alltid är man bra till nåt :)
    Saknar er massa kramar från oss / Hanna Ante och Hampus

    SvaraRadera
  3. Nu när jag tänker efter så är det nog koreanska han pratar redan...det låter väldigt likt ibland, helt fantastiskt att barn kan födas med ett helt annat modersmål haha. (Som sagt nu när jag hittat in till bloggen kan det bli svårt att bli av med mig..)Pöss!

    SvaraRadera
  4. det är roligt att följa med på din resa också :D Det känns som om du är i något liknande situation, med anpassning osv. Hoppas du har det bra och att du mår bra i alla fall. Saknar handbollen emellanåt! fortsätt uppdatera!
    STOR KRAM

    SvaraRadera