söndag 19 september 2010

Bloggdebuten...

Bloggdebut, facebookdebut, iphonedebut, allt inom ett par veckor. På väg att bli lite modern till sist...
Sammanfattningsvis - Seoul erbjuder både kanelbullar och korv med brod, så det ser ljust ut att överleva...
Imorgon skall jag åka till Kinas östkust, en småstad som heter Zhuhai nära Macao och Hong-Kong, endast runt 5 miljoner invånare och knappt på topp 20-listan. 
Dessutom, fyllde just 30 år i Korea (man föds vid ett års ålder), och 29 i Sverige. I Sverige är jag dock fortfarande en ung och fräsch 28-åring några timmar till :).  Mer i bilderna...


Kanelbullar på svensk "Fika", doftar lika gott som hemma och är nästan lika goda
Kycklingsoppa med Ginseng, tydligen bland det nyttigaste man kan äta. Dessutom skall det stärka "manligheten"...
Vi käkade kycklinggryta häromdagen, steks vid bordet

Kul!


En slags Kimchi till höger, något annat i mitten.
Koreansk korv med bröd, man blir lite ledsen ...


Kaffet är inte bra i allmänhet, men jag har lärt mig hur man beställer americano med extra shot espresso (trippel) i en liten mugg
Koreanskt risvin, en höjdare, eller

Brasiliansk restaurang, mycket kött
Smalare ögon än de flesta, även här...
Emma i Seouls gamla stan 

5 kommentarer:

  1. Go Peter! Grymt bra bloggat, jag är imponerad! Bullarna såg fina ut, korvarna...not so much! Jag är fett avis på er, så kul att få uppleva massa nya saker i en ny kultur. Här hemma är det grått och kallt och igår regnade det helt galet mycket. Idag är det val! Ni kanske kan följa valvkan på nätet? Ni får ju inte tappa kontakten med ert fosterland helt!

    Ha det bra nu! Vi saknar er :(

    Kram Ylva

    SvaraRadera
  2. Grattis Pete till en lyckad bloggdebut och stort grattis på din födelsedag önskar Annica och jag från Högdalen.
    Jag fattade inte det där med åldern dock. Blev du helt plötsligt äldre än mig?? ;)
    Hade jag vart er så hade jag aktat mig för korvarna där och gått till brassarna varje kväll...

    Ser fram emot nya inlägg

    /Oscar

    SvaraRadera
  3. Grattis peter! Herregud jag blir helt nervös att ni hittat både kanelbullar och ett drickbart kaffe vad kan få er att längta hem då?? jag vet....det finns knappast pågens kanelgifflar där :) HA! Nu känner jag mig genast lugnare och dom där korv med bröden kan ju få vem som helst att vilja fly hem till svedala på studs! Korten visar ju att skillnaderna inte är så stora iaf, vad jag vet brukar ni sitta med fökläde när ni äter middag hemma också..haha..kram på er..

    SvaraRadera
  4. Hanna, hur kan du veta du om våra äta-hemma-förkläden?
    Är det Ante som tjuvkikat under tiden han målade taken!?

    SvaraRadera
  5. Han vet inte bara hur ni ser ut när ni sitter och äter ska jag hälsa :) Vi vet även hur ni ser ut timmen innan en "hejdå" fest....haha! Vo vet mer om er än vad ni kan drömma om! Kram

    SvaraRadera