måndag 23 maj 2011

En reflektion

Jag har alltid irriterat mig på turister i Stockholm som är ute och strosar längs gatan utan att hålla "rätt" tempo. Ja ni vet de som kommer från orter som Flen, Göteborg eller Degerfors där de inte är vana med lite storstadstryck. Jag trodde att deras oförmåga i att gå längs en fullpackad Drottninggata under en löningslördag berodde på bristande erfarenhet. Här i Korea har jag insett att min hypotes kan förkastas!

Koreanerna, som har stor erfarenhet av trängsel och proppfulla trottoarer, är fantastiskt dåliga på detta... att hålla tempo och sick-sacka sig fram. De går ofta på led hand-i-hand, har stora paraplyer uppfällda (vid regn och solsken) som de vägrar dra åt sidan när man ska förbi, gör plötsliga stopp, ber inte om ursäkt och vinglar ofta fram och tillbaka över hela trottoaren vilket omöjliggör passering. Det senare beror ofta på för mycket intag av Soju.

Ska sluta att sucka åt turisterna hemma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar