fredag 15 april 2011

Cykeltider

Nu när våren har kommit så har jag blivit pepp på att börja cykla. Jag har inga tankar på att cykla runt på gatorna här i Seoul då trafiken är livsfarlig plus att jag är en ovan innerstadscyklist. Jag behöver två saker som saknas här, tydliga cykelbanor i trafiken och bilförare som håller sig till reglerna. Jag vågar ju knappt cykla hemma i stan, bara från hemmet till Götgatsbacken - that's it!

Jag och min vän Ida har den senaste månaden ägnat många samtal åt att diskutera köp av cykel, och hur vi när vi båda har cyklar kan svischa förbi varandra på nolltid (eller snarare på 30 minuter). Ida bor precis som vi nära floden. Det är längs floden som cyklisterna håller till. Där finns finfina cykelbanor och allt vad man behöver så som toaletter, kiosker, bänkar, utegym...
När Ida för några veckor sen berättade att hon köpt en cykel blev jag stressad, vill ju också ha en. Efter en del letande i cykelbutiker, i vilka vi hittade riktigt schyssta cyklar men till en hel del pengar, så bestämde vi oss för att beställa på nätet där det finns billigare cyklar.
Det krävdes mycket energi att beställa från den koreanska sidan, men till slut lyckades vi att klicka oss fram och slutföra beställningen av vad vi hoppades på var en cykel. Dagen efter levererades en cykel till oss så vi hade tydligen gjort rätt! Snabba bud här, beställ söndag och leverans måndag - fantastiskt!

Igår tog jag vår nya cykel på en premiärtur.
Den rullade på bra. Jag till och med svischa förbi några koreaner som såg ut som värsta proffscyklisterna med cykelbrallor med vadderad rumpa, samt cykelhandskar- och skor. En kille cyklade jag om 3 gånger! Och han körde om mig 3 gånger! Han envisades nämligen med att köra om mig snabbt som bara den då jag kört om honom. Sen efter några hundra meter saktade han in och då gled jag åter förbi, varpå han spurta om igen. Ja så höll vi på innan han svängde av.

Trots att cykeln fungerade fint så saknar jag min cykel där hemma som jag kan sitta upprätt på. Den här cykeln är mer racerstuk med smala däck och ett lågt styre - inte något som jag föredrar. Sen märkte jag efter 5-10 minuter att sadeln satt alldeles för lågt. Har idag ont i både knän och rumpa! Hoppas dagens yogapass botar det.

2 kommentarer:

  1. Härligt det låter med vår och allt! Här i Narvik är det lite kallare. Kram Agnes

    SvaraRadera
  2. Roligt och läsa om dina omkörningar ;)
    Kramar från Hille i Thailand.

    SvaraRadera