torsdag 13 januari 2011

Tillbaka till verkligheten... indeed!

Hej alla glada!
Med det nya året så blev jag och Peter informerade om att vi fyllt 29 respektive 31 år i Koreanska mått mätt. Fy!
Tur att vi inte räknar på samma sätt i Sverige. Det ska bli skönt att föryngras när vi kommer hem!

Nu har det ju gått ett tag sedan vi kom hem från jul- och nyårsfirande (semester) i Sydney. För oss båda är det tillbaka till mycket jobb. Jag har tidigare gillat att ligga 7-8 timmar framför Sverige för det känns bra att ligga lite före med arbete :) Nu däremot när jag måste jobba mer intensivt och då jag är beroende av respons från Sverige upptäcker jag många nackdelar. Som nu... jag har mycket arbete men kan inte arbeta vidare förrän jag fått feedback från Sverige där det är morgon nu. Det betyder kvällsarbete för mig, inget val när man jobbar mot deadline. Jag laddar för kvällen med en extra lång eftermiddags/kvälls kafferast, vilket ger lite tid att få in detta inlägg.

Tillbaka till Sydney då. Troligen har ingen missat att Australien är drabbat av översvämningar. De började när vi var där. Som tur var så bjöd Sydney på bra väder. Det var väl 2 dagar som var molniga. Då passade vi på att testa på surfing och gå på zoo. Mycket trevligt! Synd bara att alla barnfamiljer i Sydney gick på zoo samtidigt som oss. Vi stod i låååååånga köer som utmanade vårt tålamod mycket. Eftersom vi hade en tennistid inbokad på eftermiddagen så resulterade de långa köerna i ett mycket effektivt zoobesök, dvs.  koala-check, giftiga ormar-check, känguru-check, giraffer-check (smålöpning mellan djuren).

I Sydney mötte vi upp Oskar, Andi & Thomas (vilka besökte oss i Seoul på vägen till Australien). Tove hade till min stora glädje anslutit till gänget innan vi kom. Med dessa filurer är det svårt att ha tråkigt. Dessutom visade sig att de var mästerkockar (alla utom Oskar som åkt hem då den hemlagade maten serverades, han får bevisa sina matlagningskunskaper senare), och Thomas var en riktigt grillmaster. Vi åt så god mat!
Nyår firade vi med en extra god middag. Från balkongen försökte vi se nyårsfyrverkerierna som Sydney är så kända för, men i ärlighetens namn så såg vi nog det hela bättre på tv:n än från balkongen. Efter en trevlig och rolig middag och tolvslag (dock med en o annan mindre rolig incident, se bildbevis) så drog vi ut på stan för lite mer party. Kvällen innan hade vi varit ute och rekat närområdet efter uteställen för nyår. Till vår stora besvikelse så visade sig att bargatan med mycket uteliv i vanliga fall var helt tom på folk, inte en endaste bar öppen!!! Vi åkte vidare in mot stan i jakt på ett dansställe. I stan möttes vi av ett folkhav på väg hem från fyrverkerishowen. Vi letade på men utan lycka, träffade också på andra som undrade var festen var!? Lite snopna var vi nog när vi bestämde oss för att ge upp och gå hem :)
Positivt var att vi var pigga nog för att säga gott nytt när Sverige firade 00.00 (kl 10.00 i Sydney) och för att ha en heldag på playan på nyårsdagen. Då var nyårsnatten glömd!

Som helhet var iaf Sydnetresan toppen! Jag skulle gärna åka tillbaka dit men då med lite mer tid så att man kan utforska resten av Australien.

Kram på er

Kallt i Seoul när vi åkte!

Första "riktiga" dagen. På färjan på väg till Manly Beach för surf!

Blek!

Påminde om "plankan" när de skulle ut ut butiken.

Laddad!
Att blöta våtdräkten innan den skulle på visade sig inte vara en bra idé :)

Klara för surf!
Våra 3 vänner är de till höger som inte kommit upp.

Vi supportrar skrattade gott på läktaren. Sen gjorde vi själva försök och skrattade inte längre!
Thomas var ett fan av topsar. Här delar han med sig.
God mat på thaiställe.
Och bra sällskap.
En kväll med många klunsar. Thomas förlorar sin andra raka och är glad att få en shot som straff. Allt för att slippa en till Snake Bite (Oskars favvo-drink). Notera en glad men suddig Andi i bakgrunden.
Peter förlorade en kluns han med. Han råkade få en extra stor Snake Bite av bartendern.
I Darling Harbour.
På zoo! En koala!
Fina giraffer. Bra utsikt över stan också!

Trevliga elefanter!

Kungen! En stoooor gorilla. Peter och jag var lika exalterade som de små barnen när de öppnade portarna och denna jätte kom ut! 
Stranden som vi bodde vid första tiden, Coogee Beach.
Läsningen blev det en del av på resan. Mer för dem andra än för mig. Jag är så nyfiken av mig så jag kan inte koncentrera mig på läsning då spännande konversationer pågår i min närhet.
Action! Någon verkade ha skadat sig illa efter att ha hoppat från klippan. Hela stranden följde dramat intensivt!
Jag spanar!
En del bollande blev det!
En del Corona blev det!
Allt för att impa på tjejerna!
Gänget minus fotografen vid Bondi Beach.
Bondi Beach!
Nyår! Skumpa och lite bruschetta som försnacks!
Grillmaster Thomas fick till perfekt kött till huvudrätt.
Toves och jag ordnade efterrätt. Den blev till allas förvåning god!
Tove och jag spanar i fyrverkerier.
Ungefär såhär bra såg vi. Eller något bättre, men det var svårt att foto i mörkret!
Efter tolvslaget märkte Thomas att köket var genomdränkt. Någon (med största sannolikhet jag) hade glömt kranen på. Så självaste tolvslagsfirandet fick pausas! 
Torka torka torka....

1 kommentar:

  1. Skitkul att ni lagt upp så många bilder! Verkar som ni har hunnit med en hel del tycker jag! Vi saknar er! Fredrik hälsar hej!

    SvaraRadera