onsdag 5 januari 2011

Gästbloggare: Oskar (bättre sent än aldrig)

Reseguide till Emma och Peters Seoul
Resa
Jag flög dit med Lufthanda och hem med Finnair. Finnair var något bättre överlag eftersom det går snabbare, är bekvämare och har mindre antalet resenärer. Nackdelen är att de inte har någon vidare bra telefonväxel  när de har strejk. Man får lätt räkna med 3 timmars väntetid i telefonkön.
Språk
När jag anlände blev jag mycket positivt överraskad över Koreanernas engelska. Efter att Emma hämtat upp mig så gjorde Emma ett par ärenden på vägen hem till lägenhet. I varje butik, vi gick till, pratade varje korean flytande engelska med Emma. Dagen efter, när jag skulle utforska Seoul på egen hand, var det dock Lost in translation i kvadrat. Om det berodde på att koreanerna hellre pratar med Emma än med mig eller att deras engelska i själva verket inte är så bra som jag fick för mig låter jag vara osagt. Sedan kanske inte min engelska är den bästa heller,  jag hamnade trots allt i Obs-klassen på min och Oscars (Emmas storebror) språkresa i Brighton en gång i tiden. Ni får dra era egna slutsatser om detta men jag rekommenderar starkt att ni tar med er Emma eller Peter överallt.
Mat
Innan jag åkte så låg det koreanska köket på en bottenplats (sämre än gotländsk fårskalle) på min lista. Alla som testat käka en biff bibimbap någon gång håller nog med mig. Denna bild, av det koreanska köket, förändrades dock kraftigt efter att Peter tog med mig ut första kvällen. Vi gick på att koreansk restaurang där de stekte kött åt oss vid bordet. Köttet doppade man sedan i en mängd olika såser (dubbeldipp är tillåtet) för att sedan linda in det i ett salladsblad. Det va suveränt! Sedan fick vi dessutom den gudomliga drycken Soju (risbrännvin?) och succén va total. Det ska även tilläggas att vi fick en egen kock som stekte köttet åt oss och som slog mig på fingrarna så fort jag gjorde något fel. Det är något vi i Sverige borde ta efter. Tänk er hur tacksamma turister skulle vara av att slippa äta Kalles kaviar på leverpastejmackan. Andra kvällen gick vi ut på en fiskrestaurang, vilket också var riktigt bra. Betygen och stämningen drogs dock ner efter att Peter&Emma försökt lura i mig fiskmagsäckar (som låg dold i fisksoppan).

Nöje
Det koreanska nattlivet visade sig vara betydligt roligare och bättre än vad jag hade förväntat mig. Första kvällen gick vi till det hetaste stället i stan – Hyatt. Dyra drinkar, bra livemusik och trevligt folk (om dock fortfarande va lite blyga emellanåt). Andra kvällen va vi på avskedsfest (hos ett svensk par) som avlutades med Karaoke. Det märktes att Emma&Peter var proffs vid det här laget. Efter att Emma plöjt igång med Madonna – Like a prayer – var stämningen på topp. Poängsystemet i de där maskinerna ska dock ifrågasättas. Tänk er att undertecknad och Peter lyckades dra full pott på två låtar…. Det var nog snarare kvantiteten i sången än kvaliteten som räknades. Snacka om utdelning efter alla år i bajenklacken!








Boende
Lägenheten som Peter&Emma har är helt suverän. Inte bara får man eget sovrum och toalett utan man får även en riktigt bra utsikt (från vardagsrummet) och uppvärmt golv. Att lägenheten ligger centralt skadar ju inte heller.


Värdparet
De tog hand om mig som en prins. Det verkar som de har det bra (kanske lite för bra om vi ser på bilderna). Tack för allt!!!


1 kommentar:

  1. Bra skrivet Orre!
    Bästa gästkrönikan från Korea av Dig som jag nånsin läst tror jag.
    Synd att tiden i Brighton inte gav dig så mycket så din engelska blev begriplig.
    Jag har dock aldrig riktigt förstått vad du sjungit när vi har stått i klacken. Det låter iaf...
    /Oscar

    SvaraRadera